ayah o ayah...

Seminggu lagi aku bakal dinikahkan dengan insan yang telah sekian lama menyulam cinta bersamaku,,  alhamdulillah hubungan kami direstui oleh kedua ibu bapa kami dan akhirnya hubungan kami sampai ke jinjang pelamin,,,, tak sabar rasanya menanti hari bahagiaku..=)

Ketika semua orang di rumahku sedang sibuk mengemas untuk membuat persiapan bagi meraikan hari bahagiaku,aku terpandang melihat ayah yang sedang sibuk mengemas bilik air..lantas aku tersenyum,, tekunnya ayah membuat kerja2nya.. aku berlalu menuju ke bilikku..melihat keadaan bilik pengantinku..
“cantiknya bilik ni,,,pandai kak long hias. Menepati cita rasaku....” kataku kepada sepupuku.
“well u know me…” kate kak long dengan muka berlagaknya.
“huh menyampah..pantang dipuji sikit,,,kembang macam kuih pau..”kataku.
“ laila,kau cari mak kau jap..kak long ada ha sikit nak bincang”.

Lantas aku bangun menuju ke dapur untuk mencari ibuku yang tercinta. Semasa dalam perjalanan untuk ke dapur sekai lagi aku melalui kawasan bilik air. Kali ini aku melihat ayah sedang memberus lantai bilik air..

‘Emm..wanginya… eh,kejap..macam bau wangian mandian aku..’

Lantas aku betanya kepada ayah..:

“ayah, ayah basuh bilik air ni guna sabun ape?”..
“ayah guna sabun ni..”smbi menunjukkan botol wangian mandianku.
“ayah,,,,,,,,tu sabun mandi along la,,,,”
‘tak pe la..dah siap basuh dah pun bulik air ni..”
“???”…

Fuhh… tersenyum aku sendirian.. ayah,ayah…taw la ayah bakal menerima menantu buat kali yang pertama… walaupun excited untuk menerima menantu sulong jangan la sampai terlupa  antara pencuci lantai dengan sabun mandi….hehehe

tu kengan terindah aku sebelum aku bergelar seorang isteri..

No comments: